Dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia
Dysleksja rozwojowa czyli specyficzne trudności w nauce czytania i pisania (ICD-10 F81.0 oraz w DSM V 315.0)
Przyczyną są zaburzenia w funkcjonowaniu układu nerwowego, prawidłowego przetwarzania i integracji funkcji poznawczych i motorycznych.
Pod ogólnie przyjętym pojęciem dysleksji rozwojowej kryją się trudności z opanowaniem prawidłowego czytania i/lub pisania, pomimo prawidłowego rozwoju umysłowego dziecka, braku problemów z logicznym rozumowaniem i nabywaniem wiedzy.
Dysortografia – specyficzne trudności w pisaniu, przejawiające się popełnianiem różnego typu błędów, w tym ortograficznych, mimo znajomości zasad poprawnej pisowni;
Dysgrafia – zniekształcenia strony graficznej pisma –„brzydkie”, niekaligraficzne pismo;
Dyskalkulia – specyficzne trudności w uczeniu się matematyki. Jest strukturalnym zaburzeniem zdolności matematycznych, mającym swe źródło w genetycznych lub wrodzonych nieprawidłowościach tych części mózgu, które są bezpośrednim podłożem dojrzewania zdolności matematycznych zgodnie z wiekiem. Jest to zaburzenie występujące bez jednoczesnego zaburzenia ogólnych funkcji umysłowych.
Zdiagnozowanie dysleksji możliwe jest od około 10 roku życia. U młodszych dzieci mówimy o występowaniu ryzyka dysleksji. Jednak im wcześniej rozpoczniemy pracę z dzieckiem (w wieku 6-7 lat) tym lepsze efekty terapii jesteśmy w stanie osiągnąć.
Po umówieniu się na badanie diagnostyczne, prosimy o przyniesienie na pierwszą wizytę:
-opinii o uczniu sporządzonej przez nauczyciela języka polskiego (formularz) lub wychowawcę klasy,
- prac pisemnych ucznia,
- przykładowych zeszytów dziecka, w miarę możliwości od najwcześniejszych etapów nauki,
- opinii wydanych przez inne poradnie (jeśli dziecko było wcześniej diagnozowane).
Badamy m.in.:
- poziom inteligencji ogólnej,
- pamięć wzrokową i słuchową,
- percepcję wzrokową i słuchową,
- koordynację wzrokowo-ruchową,
- sprawność manualną,
- koncentrację uwagi,
- cechy osobowości i specyfikę funkcjonowania emocjonalnego dziecka oraz ich wpływ na procesy uczenia się.
Badania prowadzimy z wykorzystaniem testów, które w sposób obiektywny wskazują przyczynę i poziom nasilenia trudności.
Podczas badania pedagogicznego (czas trwania ok. 1,5-2,5 godz.) ocenia się m.in. rozwój zdolności czytania i pisania oraz charakter popełnianych błędów.
W czasie badania psychologicznego (czas trwania od 1,5 do 2,5 godzin) uczniowie rozwiązują różnego rodzaju zadania, układanki, łamigłówki, itp.
Po pełnym badaniu psychologiczno- pedagogicznym ( czasem diagnoza poszerzona jest również o konsultacje logopedyczne i lekarskie) przekazujemy informacje o wynikach diagnostycznych rodzicom bądź opiekunom prawnym. Udzielamy wówczas porad odnośnie funkcjonowania ucznia w szkole oraz sposobów pomocy, jakiej rodzice powinni udzielić swoim dzieciom, aby te efektywnie przyswajały wiedzę i umiejętności szkolne i były zmotywowane do pokonywania trudności w czytaniu i pisaniu.
Ostatnim elementem badania jest sformułowanie szczegółowej diagnozy przyczyn trudności w czytaniu i pisaniu oraz wskazanie, jakie sfery należy u dziecka rozwijać, by te trudności przezwyciężyć.
Na podstawie pisemnego wniosku wydajemy rodzicom opinię o specyficznych trudnościach w nauce.
Opracowała: Magdalena Remisz
opinia szkolna- trudności w czytaniu i pisaniu