Propozycje ćwiczeń pedagogicznych
Dla Dzieci objętych terapią pedagogiczną proponujemy ćwiczenia. Postarajcie się poćwiczyć
z Rodzicami wykorzystując wskazówki i doświadczenia z zajęć terapeutycznych.
POWODZENIA niebawem się spotkamy.
Strony Internetowe przydatne w terapii pedagogicznej
Ćwiczenia usprawniające analizator wzrokowy
Gra w scrabble, domino obrazkowe, literowe lub sylabowe.
- Czytanie tekstu napisanego różną czcionką.
- Dopasowywanie słów do wzorca graficznego, np.: „Przyporządkuj odpowiednie wyrazy do zaprezentowanego obrazka”.
- Usuwanie z tekstu wyrazów, które są niepotrzebne.
- Wyszukiwanie innych słów, które ukryły się w wyrazach, np. „Jakie słowa kryją się w wyrazach: waleń, obibok, zlewozmywak, słońce, kotwica?”.
- Wyszukiwanie różnic w obrazkach lub słowach.
- Dobieranie par identycznych obrazków.
- Rozpoznawanie obrazków opisywanych słownie.
- Zabawy typu „Kto zmienił miejsce?” albo „Do czego to pasuje?”.
- Dobieranie postaci do ich cieni albo konturów.
- Porządkowanie historyjek obrazkowych.
- Opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazkach.
- Dobieranie części do całości.
- Układanie puzzli lub ilustracji po uprzednim ich przecięciu.
- Nazywanie czynności przedstawionych na rysunkach.
- Szeregowanie figur według określonych zasad.
- Różnicowanie figur geometrycznych pod względem koloru, kształtu, wielkości itp.
- Obrysowywanie prostych figur, łączenie kropek, kopiowanie przez kalkę.
- Wyznaczanie granic wyrazów w tekście napisanym bez przerw, wstawienie znaków interpunkcyjnych w odpowiednich miejscach.
- Rysowanie z pamięci lub pod dyktando.
- Odtwarzanie z pamięci prostych układów klocków.
- Zabawy w geometryczne domino, geometryczne loteryjki i mozaikowe układanki.
- Segregowanie liter, np. „Z rozsypanych liter otocz kółkiem wszystkie literki K”.
- Wyszukiwanie tej samej litery w tekście.
- Wyodrębnianie sylab w wyrazach.
- Wyszukiwanie w tekście takich samych wyrazów lub wyrazów podobnych.
Ćwiczenia usprawniające analizator słuchowy
Układanie z podanych słownie wyrazów jak największej ilości nowych wyrazów.
- Zabawa w głuchy telefon.
- Wymyślanie słów, które kończą się na ostatnią sylabę wyrazu podanego wcześniej przez innego ucznia (wyrazowe domino).
- Ćwiczenia z wykorzystaniem nagrań odgłosów zwierząt, dźwięków instrumentów muzycznych, odgłosów dochodzących z kuchni („Co usłyszałeś? Zgadnij, co to jest?”).
- Wyklaskiwanie lub wystukiwanie struktur dźwiękowych według podanego wzoru.
- Napisanie planu wydarzeń lub wykonanie ilustracji do przeczytanego na głos przez nauczyciela fragmentu tekstu.
- Określanie strony, z której dochodzi dźwięk.
- Kończenie rozpoczętych zdań lub sylab.
- Podział zdania na wyrazy i wyrazu na sylaby.
- Liczenie słów w zdaniu.
- Różnicowanie znaczenia wyrazów, które brzmią podobnie, np. „Wymów i powiedz, czym się różnią słowa: panna – pana, kura – góra, wybij – wbij, drwij – drwi”.
- Układanie wyrazów z sylab lub uzupełnianie wyrazów brakującymi sylabami.
- Dobieranie podpisów do obrazków.
- Wyodrębnianie głosek w wygłosie, śródgłosie i nagłosie.
- Różnicowanie głosek podobnych fonetycznie.
Ćwiczenia redukujące zaburzenia lateralizacji i orientacji w przestrzeni
Kreślenie w powietrzu dużych kulistych kształtów obiema rękami.
- Zamalowywanie dużych powierzchni obiema rękami.
- Kreślenie równocześnie obiema rękami określonych wzorów.
- Lepienie z plasteliny.
- Zbieranie drobnych elementów obiema rękami.
- Obrysowywanie szablonów figur geometrycznych ręką dominującą.
- Usprawnianie ręki dominującej poprzez: rysowanie po śladzie, rysowanie szlaczków, kreślenie znaków literopodobnych.
- Różnicowanie lewej i prawej strony ciała.
- Odtwarzanie układów gimnastycznych prezentowanych przez nauczyciela.
- Określanie położenia przedmiotów względem siebie (u góry, niżej, wyżej, po lewej stronie od…).
- Rozwiązywanie labiryntów („Znajdź drogę do…”).
- Wykonywanie określonych ruchów na sygnał („Przykucnij, gdy przestanie grać muzyka”).
- Zabawy ruchowe („Idź prosto, zatrzymaj się, dwa kroki w lewo, jeden krok w tył, trzy kroki w prawo…”).
Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i zdolności grafomotorycznych
Zabawy ze skakanką, ćwiczenia na równoważni, ćwiczenia marszu, biegu.
- Zabawy z piłką, balonem, woreczkami.
- Rzucanie do celu.
- Przenoszenie piramidek klocków tak, by się nie rozsypały.
- Rozpoznawanie przedmiotów z zawiązanymi oczami.
- Wydzieranki, wyklejanki, wycinanki, kolorowanki.
- Lepienie w glinie.
- Zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie.
- Nawlekanie koralików na sznurek.
- Przyszywanie guzików, haftowanie.
- Malowanie pędzelkiem na szkle.
- Układanie kompozycji według wzoru.
- Malowanie w obrębie konturów.
- Kończenie rysunku według prezentowanego wzoru.
- Pisanie palcami zamoczonymi w farbie na dużych arkuszach.
Ćwiczenia na czytanie ze zrozumieniem
Wypełnianie luk w tekście.
- Nadawanie tytułów akapitom przeczytanego tekstu.
- Rozwiązywanie rebusów.
- Ćwiczenia gałek ocznych w celu poszerzenia pola widzenia.
- Tworzenie pytań do przeczytanego tekstu.
- Czytanie z przesłonką – w okienku najpierw widać pojedyncze wyrazy, by na koniec odkryć całą linijkę tekstu.
Ćwiczenia ortograficzne
Praca ze słownikiem ortograficznym.
- Krzyżówki ortograficzne.
- Tworzenie wyrazów pokrewnych do wyrazów z trudnością ortograficzną, np. marzec – marcowy.
- Podanie zasad ortograficznych uzasadniających pisownię trudnego wyrazu.
- Założenie zeszytu pracy, w którym dziecko tworzy własny słownik ortograficzny – zapisuje wyraz, który sprawia mu trudność (np. pożyczka- literkę „ż” należy podkreślić na czerwono.) Potem dziecko pisze uzasadnienie pisowni wyrazu, dopisuje wyrazy pokrewne, przysłowia, wyrażenia i związki frazeologiczne do danego wyrazu, jak i do słów z rodziny wyrazów. Może wykonać również rysunek, który pomoże mu zapamiętać trudny wyraz.
Opracowała w oparciu o materiały szkoleniowe i własne doświadczenie
Magdalena Remisz - pedagog