Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Propozycje ćwiczeń pedagogicznych

Dla Dzieci objętych terapią pedagogiczną proponujemy ćwiczenia. Postarajcie się poćwiczyć

z Rodzicami wykorzystując wskazówki i doświadczenia z zajęć terapeutycznych.

POWODZENIA niebawem się spotkamy.

Strony Internetowe przydatne w terapii pedagogicznej

e-kolorowanki

zdobywcywiedzy

dyktandaortograficzne

ortografiamalucha

zabawyzortografią

dyktandaonline

 

Ćwiczenia usprawniające analizator wzrokowy

 Gra w scrabble, domino obrazkowe, literowe lub sylabowe.

  • Czytanie tekstu napisanego różną czcionką.
  • Dopasowywanie słów do wzorca graficznego, np.: „Przyporządkuj odpowiednie wyrazy do zaprezentowanego obrazka”.
  • Usuwanie z tekstu wyrazów, które są niepotrzebne.
  • Wyszukiwanie innych słów, które ukryły się w wyrazach, np. „Jakie słowa kryją się w wyrazach: waleń, obibok, zlewozmywak, słońce, kotwica?”.
  • Wyszukiwanie różnic w obrazkach lub słowach.
  • Dobieranie par identycznych obrazków.
  • Rozpoznawanie obrazków opisywanych słownie.
  • Zabawy typu „Kto zmienił miejsce?” albo „Do czego to pasuje?”.
  • Dobieranie postaci do ich cieni albo konturów.
  • Porządkowanie historyjek obrazkowych.
  • Opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazkach.
  • Dobieranie części do całości.
  • Układanie puzzli lub ilustracji po uprzednim ich przecięciu.
  • Nazywanie czynności przedstawionych na rysunkach.
  • Szeregowanie figur według określonych zasad.
  • Różnicowanie figur geometrycznych pod względem koloru, kształtu, wielkości itp.
  • Obrysowywanie prostych figur, łączenie kropek, kopiowanie przez kalkę.
  • Wyznaczanie granic wyrazów w tekście napisanym bez przerw, wstawienie znaków interpunkcyjnych w odpowiednich miejscach.
  • Rysowanie z pamięci lub pod dyktando.
  • Odtwarzanie z pamięci prostych układów klocków.
  • Zabawy w geometryczne domino, geometryczne loteryjki i mozaikowe układanki.
  • Segregowanie liter, np. „Z rozsypanych liter otocz kółkiem wszystkie literki K”.
  • Wyszukiwanie tej samej litery w tekście.
  • Wyodrębnianie sylab w wyrazach.
  • Wyszukiwanie w tekście takich samych wyrazów lub wyrazów podobnych.

Ćwiczenia usprawniające analizator słuchowy

 Układanie z podanych słownie wyrazów jak największej ilości nowych wyrazów.

  • Zabawa w głuchy telefon.
  • Wymyślanie słów, które kończą się na ostatnią sylabę wyrazu podanego wcześniej przez innego ucznia (wyrazowe domino).
  • Ćwiczenia z wykorzystaniem nagrań odgłosów zwierząt, dźwięków instrumentów muzycznych, odgłosów dochodzących z kuchni („Co usłyszałeś? Zgadnij, co to jest?”).
  • Wyklaskiwanie lub wystukiwanie struktur dźwiękowych według podanego wzoru.
  • Napisanie planu wydarzeń lub wykonanie ilustracji do przeczytanego na głos przez nauczyciela fragmentu tekstu.
  • Określanie strony, z której dochodzi dźwięk.
  • Kończenie rozpoczętych zdań lub sylab.
  • Podział zdania na wyrazy i wyrazu na sylaby.
  • Liczenie słów w zdaniu.
  • Różnicowanie znaczenia wyrazów, które brzmią podobnie, np. „Wymów i powiedz, czym się różnią słowa: panna – pana, kura – góra, wybij – wbij, drwij – drwi”.
  • Układanie wyrazów z sylab lub uzupełnianie wyrazów brakującymi sylabami.
  • Dobieranie podpisów do obrazków.
  • Wyodrębnianie głosek w wygłosie, śródgłosie i nagłosie.
  • Różnicowanie głosek podobnych fonetycznie.

Ćwiczenia redukujące zaburzenia lateralizacji i orientacji w przestrzeni

 Kreślenie w powietrzu dużych kulistych kształtów obiema rękami.

  • Zamalowywanie dużych powierzchni obiema rękami.
  • Kreślenie równocześnie obiema rękami określonych wzorów.
  • Lepienie z plasteliny.
  • Zbieranie drobnych elementów obiema rękami.
  • Obrysowywanie szablonów figur geometrycznych ręką dominującą.
  • Usprawnianie ręki dominującej poprzez: rysowanie po śladzie, rysowanie szlaczków, kreślenie znaków literopodobnych.
  • Różnicowanie lewej i prawej strony ciała.
  • Odtwarzanie układów gimnastycznych prezentowanych przez nauczyciela.
  • Określanie położenia przedmiotów względem siebie (u góry, niżej, wyżej, po lewej stronie od…).
  • Rozwiązywanie labiryntów („Znajdź drogę do…”).
  • Wykonywanie określonych ruchów na sygnał („Przykucnij, gdy przestanie grać muzyka”).
  • Zabawy ruchowe („Idź prosto, zatrzymaj się, dwa kroki w lewo, jeden krok w tył, trzy kroki w prawo…”).

 

Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i zdolności grafomotorycznych

 Zabawy ze skakanką, ćwiczenia na równoważni, ćwiczenia marszu, biegu.

  • Zabawy z piłką, balonem, woreczkami.
  • Rzucanie do celu.
  • Przenoszenie piramidek klocków tak, by się nie rozsypały.
  • Rozpoznawanie przedmiotów z zawiązanymi oczami.
  • Wydzieranki, wyklejanki, wycinanki, kolorowanki.
  • Lepienie w glinie.
  • Zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie.
  • Nawlekanie koralików na sznurek.
  • Przyszywanie guzików, haftowanie.
  • Malowanie pędzelkiem na szkle.
  • Układanie kompozycji według wzoru.
  • Malowanie w obrębie konturów.
  • Kończenie rysunku według prezentowanego wzoru.
  • Pisanie palcami zamoczonymi w farbie na dużych arkuszach.

 

Ćwiczenia na czytanie ze zrozumieniem

 Wypełnianie luk w tekście.

  • Nadawanie tytułów akapitom przeczytanego tekstu.
  • Rozwiązywanie rebusów.
  • Ćwiczenia gałek ocznych w celu poszerzenia pola widzenia.
  • Tworzenie pytań do przeczytanego tekstu.
  • Czytanie z przesłonką – w okienku najpierw widać pojedyncze wyrazy, by na koniec odkryć całą linijkę tekstu.

 

Ćwiczenia ortograficzne

 Praca ze słownikiem ortograficznym.

  • Krzyżówki ortograficzne.
  • Tworzenie wyrazów pokrewnych do wyrazów z trudnością ortograficzną, np. marzec – marcowy.
  • Podanie zasad ortograficznych uzasadniających pisownię trudnego wyrazu.
  • Założenie zeszytu pracy, w którym dziecko tworzy własny słownik ortograficzny – zapisuje wyraz, który sprawia mu trudność (np. pożyczka- literkę „ż” należy podkreślić na czerwono.) Potem dziecko pisze uzasadnienie pisowni wyrazu, dopisuje wyrazy pokrewne, przysłowia, wyrażenia i związki frazeologiczne do danego wyrazu, jak i do słów z rodziny wyrazów. Może wykonać również rysunek, który pomoże mu zapamiętać trudny wyraz.

Opracowała w oparciu o materiały szkoleniowe i własne doświadczenie

Magdalena Remisz - pedagog