Sieci Wsparcia i Samokształcenia
SWiS - "Specjalista ze Specjalistą WWR" - rola wzajemnej współpracy.
SZANOWNI PAŃSTWO
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tomaszowie Mazowieckim w roku szkolnym 2024/2025 rozpoczyna cykl spotkań w ramach:
Sieci Współpracy i Samodoskonalenia z placówkami oświatowymi miasta Tomaszowa Mazowieckiego i powiatu tomaszowskiego
Tematem tegorocznych spotkań będzie:
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
„Specjalista ze Specjalistą WWR” – rola wzajemnej sieci współpracy.
KOORDYNATORKI: mgr Julita Klimek, mgr Urszula Łaska
- Współpraca i samodoskonalenie
Jak ważna i kluczowa jest rola Zespołu Wczesnego Wspomagania rozwoju dziecka, którego celem jest ocena jego postępów oraz monitorowanie trudności w funkcjonowaniu, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym? Porozmawiajmy RAZEM, wymieńmy nasze DOŚWIADCZENIA!
- Planowana tematyka spotkań:
- Opina i orzeczenie – to nie jest trudne!
- Obserwacja rozwoju dziecka- wzrok, słuch, język, ruch- podstawą powodzenia w edukacji przedszkolaka!
- Okresowa ocena postępów dziecka, uszczegółowienie diagnozy - Diagnoza Krótką Skalą Rozwoju Dziecka i testem SWM.
- Współpraca z rodzicem – nawiązanie prawidłowej relacji terapeutycznej, wydawanie zaleceń do pracy z dzieckiem w domu.
- Trudności i sukcesy w pracy terapeutycznej specjalisty prowadzącego zajęcia WWR– wymiana doświadczeń
- Czego oczekują terapeuci, wychowawcy od PPP?- wymiana doświadczeń, dyskusja.
Ponadto w czasie spotkań zapoznamy się z narzędziami diagnostycznymi:
Krótka Skala Rozwoju Dziecka
autorka: Magdalena Chrzan-Dętkoś
SWM - Test do badania zagrożenia dysleksją
autorzy: Cieszyńska Jagoda, Korendo Marta; Centrum Metody Krakowskiej
KSRD umożliwia przeprowadzenie wstępnej oceny rozwoju dziecka w wieku od 12 m.ż. do 12 r.ż. już na etapie zbierania wywiadu rozwojowego z dzieckiem (w warunkach poradni psych-ped czy gabinetu diagnostycznego) bądź też na podstawie pogłębionej obserwacji funkcjonowania dziecka w żłobku, przedszkolu czy szkole. Narzędzie oparte jest o tzw. normy rozwojowe i ma charakter tzw. check-listy. Ocena rozwoju dokonana z zastosowaniem KSRD daje diagnoście informację o prawidłowości rozwoju dziecka bądź konieczności pogłębienia diagnozy wraz ze wskazaniem obszarów deficytowych. KSRD ocenia rozwój dziecka w obszarach: motorycznym, poznawczym, emocjonalnym oraz mowy. Zestaw składa się z 14 arkuszy diagnostycznych przypadających na poszczególne miesiące (12, 18, 24, 30) oraz lata (3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12) życia. Narzędziem mogą posługiwać się zarówno psycholodzy jak i pedagodzy diagności.
SWM - Przesiewowy test do badania zagrożenia dysleksją dla logopedów, psychologów, pedagogów, nauczycieli przedszkola, terapeutów wczesnej interwencji.
Zadania:
- Badanie dominacji stronnej.
- Badanie funkcji słuchowych- powtarzanie podanych samogłosek, sylab, wyrazów.
- Badanie funkcji wzrokowych: analiza i synteza wzrokowa.
- Badanie użycia języka: artykulacja i komunikacja.
- Badanie pamięci sekwencyjnej- lewopółkulowej.
- Badanie grafopercepcji.
Narzędzia pozwolą na diagnozę trudności dziecka i włączenie wczesnych oddziaływań terapeutycznych.
HARMONOGRAM SPOTKAŃ
- 11.2024 r. godz.16.00 - ,, Opinia i orzeczenie – to nie jest trudne ! ‘’
01. 2025 r. godz.16.00 - ,, Obserwacja rozwoju dziecka – wzrok, słuch, język, ruch- podstawą powodzenia w edukacji przedszkolaka !
02. 2025 r. godz.16.00 - ,, Okresowa ocena postępów dziecka, uszczegółowienie diagnozy- Diagnoza Krótką Skalą Rozwoju Dziecka i testem SWM.
03.2025 r. godz.16.00 - ,, Współpraca z rodzicem – nawiązanie prawidłowej relacji terapeutycznej, wydawanie zaleceń do pracy z dzieckiem w domu’’.
04.2025 r. godz.16.00 - ,, Trudności i sukcesy w pracy terapeutycznej specjalisty prowadzącego zajęcia WWR- wymiana doświadczeń.
05.2025 r. godz.16.00 - ,, Czego oczekują terapeuci, nauczyciele, wychowawcy od poradni psychologiczno- pedagogicznej? – wymiana doświadczeń, dyskusja .
Serdecznie zapraszamy wszystkie zainteresowane osoby. Jednocześnie zwracamy się z uprzejmą prośbą o potwierdzenie uczestnictwa w wybranych spotkaniach pod numerem Poradni: 44 723 34 86 w godzinach 8-16 do koordynatorek spotkań: J. Klimek lub U. Łaskiej.
Koordynatorki: p. Julita Klimek, adres e-mai: julitaklimek@ppptm.pl; p. Urszula Łaska, adres e-mail: urszulalaska@ppptm.pl
SWiS - cykliczne spotkania dla szkolnych specjalistów.
Koordynator: p. Katarzyna Tomala, adres e-mai: katarzynatomala@ppptm.pl.
W roku szkolnym 2024/2025 zaplanowano cztery spotkania o tematyce:
1. "Kształtowanie odpowiedzialności społecznej jako jednej z podstawowych kompetencji osobowościowych - na co zwrócić uwagę tworząc zajęcia warsztatowe dla uczniów na różnych poziomach rozwoju" - październik 2024.
2. "Pasja jest znacznie ważniejsza niż precyzja wykonania" (Drews) - jak rozwijać pasje i zainteresowania dzieci - grudzień 2024.
3. "Dzieci i młodzież w obliczu kryzysu. Interwencja kryzysowa z perspektywy szkoły" - kwiecień 2025.
4. "Klasyfikacja objawy zaburzeń neurorozwojowych u dzieci" - kwiecień 2025.
SWiS - Forum Logopedy.
Koordynator: p. Ewa Walaszczyk-Suska, e-mail: ewawalaszczyksuska@ppptm.pl
Wsparcie dla logopedów szkół i placówek powiatu tomaszowskiego.
Tematyka spotkań:
1. Diagnostyka osób funkcjonujących w różnych systemach językowych.
2. Jak wspierać i stymulować rozwój percepcji słuchowej.
3. Jak rozpoznać ucznia z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego.
4. Jak wspierać kondycję psychiczną dzieci i młodzieży, budować poczucie wartości.
5. Autocoaching - jak generować energię do pracy, gdy brakuje sił.
6. Wielospecjalistyczna pomoc dziecku z mutyzmem wybiórczym w placówce edukacyjnej.
7. Etiologia zaburzeń płynności mówienia.
8. Diagnoza i terapia małego dziecka.