Sieci Wsparcia i Samokształcenia
SWiS - "Specjalista ze Specjalistą WWR" - rola wzajemnej współpracy.
Koordynatorki: p. Julita Klimek, adres e-mai: julitaklimek@ppptm.pl; p. Urszula Łaska, adres e-mail: urszulalaska@ppptm.pl
Porozmawiajmy RAZEM, wymieńmy nasze DOŚWIADCZENIA! Spotkania dedykowane nauczycielom przedszkoli realizującym pomoc psychologiczno-pedagogiczną, realizującym zajęcia terapeutyczne w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
Planowana tematyka spotkań:
1. Opinia i orzeczenie - to nie jest trudne!
2. Obserwacja rozwoju dziecka - wzrok, słuch, język, ruch - podstawą powodzenia w edukacji przedszkolaka.
3. Okresowa ocena postępów dziecka, uszczegółowienie diagnozy - Diagnoza Krótką Skalą Rozwoju Dziecka i testem SWM.
4. Współpraca z rodzicem - nawiązanie prawidłowej relacji terapeutycznej, wydawanie zaleceń do pracy z dzieckiem w domu.
5. Trudności i sukcesy w pracy terapeutycznej specjalisty prowadzącego zajęcia WWR - wymiana doświadczeń.
6. Czego oczekują terapeuci, wychowawcy od PPP - wymiana doświadczeń, dyskusja.
SWiS - cykliczne spotkania dla szkolnych specjalistów.
Koordynator: p. Katarzyna Tomala, adres e-mai: katarzynatomala@ppptm.pl.
W roku szkolnym 2024/2025 zaplanowano cztery spotkania o tematyce:
1. "Kształtowanie odpowiedzialności społecznej jako jednej z podstawowych kompetencji osobowościowych - na co zwrócić uwagę tworząc zajęcia warsztatowe dla uczniów na różnych poziomach rozwoju" - październik 2024.
2. "Pasja jest znacznie ważniejsza niż precyzja wykonania" (Drews) - jak rozwijać pasje i zainteresowania dzieci - grudzień 2024.
3. "Dzieci i młodzież w obliczu kryzysu. Interwencja kryzysowa z perspektywy szkoły" - kwiecień 2025.
4. "Klasyfikacja objawy zaburzeń neurorozwojowych u dzieci" - kwiecień 2025.
SWiS - Forum Logopedy.
Koordynator: p. Ewa Walaszczyk-Suska, e-mail: ewawalaszczyksuska@ppptm.pl
Wsparcie dla logopedów szkół i placówek powiatu tomaszowskiego.
Tematyka spotkań:
1. Diagnostyka osób funkcjonujących w różnych systemach językowych.
2. Jak wspierać i stymulować rozwój percepcji słuchowej.
3. Jak rozpoznać ucznia z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego.
4. Jak wspierać kondycję psychiczną dzieci i młodzieży, budować poczucie wartości.
5. Autocoaching - jak generować energię do pracy, gdy brakuje sił.
6. Wielospecjalistyczna pomoc dziecku z mutyzmem wybiórczym w placówce edukacyjnej.
7. Etiologia zaburzeń płynności mówienia.
8. Diagnoza i terapia małego dziecka.