Polityka Komunikacyjna
Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 10/2024/2025 Dyrektora PP-P w Tomaszowie Mazowieckim w sprawie wdrożenia i stosowania Polityki Komunikacyjnej
w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tomaszowie Mazowieckim z rodzicami/prawnymi opiekunami dzieci/uczniów.
POLITYKA KOMUNIKACYJNA W PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
W TOMASZOWIE MAZ.
I. Postanowienia ogólne
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Tomaszowie Maz. prowadzi politykę informacyjną, której celem jest prawidłowy przepływ informacji pomiędzy pracownikami poradni, a jej klientami – pełnoletnimi uczniami oraz rodzicami i prawnymi opiekunami uczniów.
Na podstawie § 7 i § 8 Statutu PP-P polityka komunikacyjna w szczególności dotyczy opiniowania, orzekania i terapii dzieci i uczniów oraz innych spraw związanych z działalnością statutową poradni.
Na podstawie § 3 pkt 1-3 oraz § 4 Kodeksu Etyki Pracowników PP-P pracownicy podczas komunikowania się z klientami powinni zachować bezstronność, respektować dobra osobiste drugiego człowieka oraz jego przekonania religijne i światopogląd.
Przypadki nieetycznego zachowania pracowników lub niewłaściwego zachowania klientów w trakcie prowadzenia komunikacji, powinny być niezwłocznie zgłaszane Dyrektorowi PP-P.
II. Kanały komunikacji
1. Komunikacja z klientami PP-P odbywa się w formie:
a) Pisemnej (zarówno metodą tradycyjną, jak i elektroniczną),
b) Ustnej rozmowy z klientem (osobistej lub telefonicznej),
c) Informacji zamieszczanych na stronie internetowej placówki lub w mediach społecznościowych,
d) Informacji zamieszczanych na tablicach ogłoszeń w budynku poradni.
2. Komunikacja pisemna.
a) Klienci poradni mogą składać zapytania oraz skargi i wnioski dotyczące pracy placówki w formie pism tradycyjnych (papierowych) przyjmowanych przez sekretariat PP-P.
b) Wnioski dotyczące wydania opinii i orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego powinny być składane po wcześniejszym odbyciu konsultacji z pracownikiem pedagogicznym. Wniosek taki powinien być następstwem postawionej wcześniej diagnozy psychologicznej, pedagogicznej lub logopedycznej.
c) Wnioski o wydanie orzeczeń o potrzebie nauczania indywidualnego lub potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego mogą być przyjęte w sekretariacie poradni bez wcześniejszej konsultacji psychologicznej, pedagogicznej lub logopedycznej.
d) Wszelkie wnioski, zapytania i skargi będą mogły być w przyszłości składane w formie elektronicznej przez e-PUAP.
e) Wnioski niemożliwe do realizacji, np. w przypadku gdy PP-P okaże się poradnią niewłaściwą do rozpatrzenia wniosku lub wniosek zostanie złożony bez wcześniejszej konsultacji psychologicznej, pedagogicznej lub logopedycznej, powinny zostać przekazane instytucji właściwej do ich rozpatrzenia lub odesłane wnioskodawcy wraz z informacją o sposobie załatwienia sprawy.
f) Informacje dotyczące spraw związanych z bieżącą pracą placówki np. zapytanie o sposób załatwienia sprawy, mogą być przekazywane telefonicznie lub pisemnie na adres e-mail sekretariatu poradni: sekretariat@ppptm.pl. Natomiast informację o zmianie terminu wizyty w poradni należy przekazywać telefonicznie lub na adresy służbowe pracowników pedagogicznych, które są dostępne na stronie internetowej: ppptm.pl/Kadra. Odpowiedzi będą udzielane w godzinach pracy.
3. Rozmowy ustne (osobiste i telefoniczne).
a) Klienci poradni mają prawo do rzetelnej informacji o sposobach załatwienia spraw z którymi się zgłaszają oraz o wynikach diagnoz psychologicznych, pedagogicznych i logopedycznych, z zastrzeżeniem że informacji o wynikach diagnozy może udzielać jedynie psycholog, pedagog lub logopeda, natomiast informacji o sposobach załatwienia spraw z którymi zgłaszają się klienci mogą informować zarówno pracownicy pedagogiczni, jak i pracownicy sekretariatu,
b) Informacje dotyczące diagnoz psychologicznych, pedagogicznych i logopedycznych oraz informacje dotyczące rozstrzygnięć spraw omawianych na zespołach orzekających mogą być przekazywane telefonicznie jedynie w przypadku całkowitej pewności, że pracownik rozmawia z osobą upoważnioną do odbioru takich informacji,
c) Pracownicy poradni w rozmowach z klientami powinni się kierować bezstronnością i niezależnością. Powinni się także kierować ogólnie przyjętymi normami zachowania, być tolerancyjnymi, respektować dobra osobiste drugiego człowieka,
d) W przypadkach jeśli klient z którym prowadzona jest rozmowa zachowuje się agresywnie lub zachodzi uzasadnione podejrzenie, że może być pod wpływem alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych, pracownik ma obowiązek przerwać rozmowę i zawiadomić niezwłocznie przełożonego,
e) Przekazywanie informacji (rozmowy z klientami) mogą się odbywać w godzinach pracy. Pracownicy administracyjni w godzinach pracy sekretariatu, pracownicy pedagogiczni w godzinach określonych przez tygodniowy rozkład zajęć (dotyczy przede wszystkim informacji bezpośrednio po wykonanej diagnozie lub konsultacji) i w godzinach dostępności,
f) Pracownik pedagogiczny ma prawo odmówić rozmowy ustnej lub telefonicznej w czasie pracy jeśli osoba zgłaszająca chęć takiej rozmowy nie była wcześniej umówiona. Wyjątek stanowi godzina dostępności.
III. Informacje o działalności PP-P
- PP-P zamieszcza informacje o swojej działalności na stronie internetowej. Znajdują się tam informacje o aktualnościach, o kadrze placówki i sposobach kontaktu (adresy służbowe
e-mail, godziny dostępności) oraz informacje o sposobach załatwiania spraw klientów wraz
z drukami do pobrania. Znajduje się tam także oferta edukacyjna placówki. - PP-P zamieszcza informacje o placówce także na tablicach ogłoszeń znajdujących się
w siedzibie poradni. - PP-P może przekazywać informacje o swojej działalności w formie okolicznościowych ulotek.
- Zarówno na stronie internetowej jak na tablicach ogłoszeń oprócz działalności informacyjnej prowadzona jest działalność profilaktyczna i edukacyjna
- W przyszłości działalność informacyjna, edukacyjna i profilaktyczna może być prowadzona w mediach społecznościowych.
- IV. Postanowienia końcowe
- Dyrektor PP-P przyjmuje skargi i wnioski dotyczące placówki osobiście w środę w godzinach 10:00-13:00.
- W przypadku skargi złożonej na pracownika placówki Dyrektor PP-P dąży do wyjaśnienia sprawy wysłuchując obydwu stron.
- W sprawach nieuregulowanych Polityką Komunikacyjną PP-P decyduje Dyrektor PP-P.
- Załącznikiem do Polityki Komunikacyjnej jest Ankieta monitorująca jakość komunikacji
z rodzicami/prawnymi opiekunami dzieci i uczniów, oceniająca satysfakcję z poziomu komunikacji z poradnią. - Akt prawa wewnętrznego wprowadzony został Zarządzeniem nr 10/2024/2025 Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tomaszowie Mazowieckim w sprawie wdrożenia
i stosowania przez pracowników pedagogicznych Polityki Komunikacyjnej
z rodzicami/prawnymi opiekunami dzieci/uczniów. Dokument został zamieszczony na stronie internetowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tomaszowie Mazowieckim.
Zatwierdzam dnia 18.02.2025 r.
Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Bogumiła Szmid