Terapia pedagogiczna
Zasady przyjmowania na zajęcia
- Terapia pedagogiczna przeznaczona jest dla dzieci od 6. r. życia, które były diagnozowane w naszej poradni, mają stwierdzone deficyty rozwojowe funkcji percepcyjno-motorycznych, a badanie psychologiczne wykluczyło niepełnosprawność intelektualną. W związku z tym mogą mieć trudności z opanowaniem techniki czytania i pisania.
- Na zajęcia przyjmowane są dzieci tylko ze szkół w rejonie działania naszej Poradni.
- Dzieci są zapisywane na zajęcia przez rodziców/opiekunów prawnych.
- Zajęcia odbywają się cyklicznie, raz w tygodniu lub co dwa tygodnie, w ciągu roku szkolnego.
- Czas trwania i postępy w terapii zależą m. in. od wieku dziecka, rodzaju i głębokości zaburzeń, indywidualnych możliwości dziecka, współpracy rodzica z terapeutą.
Udział w zajęciach
- Na zajęcia dziecko przynosi ze sobą przybory szkolne określone przez terapeutę.
- Rodzic jest zobowiązany powiadomić terapeutę o nieobecności dziecka na zajęciach.
- Trzy kolejno nieusprawiedliwione nieobecności w ciągu roku szkolnego będą skutkowały wykreśleniem dziecka z listy uczniów uczęszczających na zajęcia. Decyzja w tej sprawie należy do specjalisty prowadzącego zajęcia.
- Rodzic otrzymuje od terapeuty wskazówki do pracy z dzieckiem w domu. Terapia ma większe szanse powodzenia, jeśli zalecenia te będą realizowane. Dlatego ważne jest, aby dziecko wykonywało poszczególne zadania nie tylko podczas zajęć z terapeutą, ale także w domu pod okiem rodzica/opiekuna.
Zajęcia terapii pedagogicznej będą skuteczniejsze, gdy zostaną rozpoczęte we wczesnym rozwoju dziecka ze względu na większą plastyczność ośrodkowego układu nerwowego. Zaburzone funkcje są wówczas bardziej podatne na ćwiczenia.
W procesie terapii pedagogicznej terapeuta zwraca szczególną uwagę na usprawnianie u dziecka jego percepcji wzrokowej i słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, sprawności ruchowej w obrębie motoryki małej – sprawności ręki oraz motoryki dużej, ćwiczenia koncentracji uwagi i orientacji w przestrzeni.
Zasady obowiązujące na zajęciach terapii pedagogicznej
- W pracy terapeutycznej wskazana jest systematyczność, ponieważ długie przerwy w zajęciach powodować mogą regres.
- Każde dziecko jest inne, zatem konieczne jest dostosowanie środków i metod dydaktycznych do indywidualnych możliwości konkretnego dziecka.
- Ważne jest stopniowanie trudności na zajęciach, przechodzenie od ćwiczeń prostych do coraz bardziej złożonych i wymagających opanowania większych partii materiału dydaktycznego.
- Należy ćwiczyć przede wszystkich funkcje najgłębiej zaburzone i najsłabiej opanowane umiejętności, ale wskazane jest przeplatanie ich zadaniami, które dziecko z powodzeniem wykonuje. Ważne jest bowiem zaspokajanie potrzeby sukcesu. Dziecko zyskuje wówczas poczucie własnej wartości, co mobilizuje je do dalszych działań, sprzyja kształtowaniu potrzeb poznawczych i motywacji do nauki.
opracowały: Anna Bawolak, Aleksandra Cedro, Małgorzata Kowalska