Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD) jest formą pomocy, mającą na celu pobudzanie rozwoju psychoruchowego i społecznego dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Realizowane jest poprzez udział dziecka w zajęciach specjalistycznych, dostosowanych do jego potrzeb, a także udzielanie pomocy rodzinie.
REGULAMIN ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
1. Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka został powołany przez Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tomaszowie Mazowieckim na podstawie następujących dokumentów prawnych:
- 127 pkt 5-10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017 r. poz. 1635)
2. W Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tomaszowie Mazowieckim organizowane są zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, mające na celu pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka. Na zajęcia przyjmowane są dzieci od 2 roku życia do rozpoczęcia nauki w szkole.
3. Podstawą przyjęcia na zajęcia Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka jest posiadanie przez dziecko opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
4. Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju dziecka dysponuje odpowiednimi salami terapeutycznymi i gabinetami, a także środkami dydaktycznymi niezbędnymi do prowadzenia zajęć.
5. W skład Zespołu wchodzą następujący specjaliści posiadający kwalifikacje do pracy z małymi dziećmi:
- Pedagog specjalny
- Psycholog
- Logopeda
6. Zajęcia w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka organizowane są w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu w zależności od potrzeb dziecka, a także możliwości placówki.
7. Zajęcia z dziećmi przed ukończeniem 3 roku życia prowadzone są indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
8. Zajęcia z dziećmi, które ukończyły 3 rok życia mogą być prowadzone także w grupach 2 lub 3 osobowych. Decyzję o formie zajęć podejmuje Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka.
9. Zespół Wczesnego Rozwoju Dziecka realizuje następujące zadania:
- Dokonuje oceny poziomu funkcjonowania dziecka poprzez przeprowadzenie wielospecjalistycznej diagnozy.
- Ustala na podstawie diagnozy kierunki i harmonogram działań wobec dziecka i jego rodziny.
- Nawiązuje współpracę z podmiotami, w których dziecko jest objęte działaniami terapeutycznymi (przedszkole, szkoła, ośrodki lecznicze, etc.).
- Opracowuje i realizuje z dzieckiem i jego rodziną indywidualny program wczesnego wspomagania zgodny z potrzebami dziecka, jego rodziny i możliwościami Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju działającego w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tomaszowie Mazowieckim.
- Ocenia postępy oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikuje oraz eliminuje bariery i ograniczenia, które utrudniają jego aktywność i uczestnictwo
w życiu społecznym. - Monitoruje skuteczność pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadza zmiany w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planuje dalsze działania w zakresie wczesnego wspomagania.
10. Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka gromadzi następującą dokumentację:
- Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania dziecka
- Zaświadczenia lekarskie
- Indywidualne programy terapeutyczne
- Dziennik Indywidualnych zajęć i organizacji wczesnego wspomagania
- Ewaluacje postępów dziecka
11. Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności poprzez:
- Udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych
w kontaktach z dzieckiem. - Wzmacnianie więzi emocjonalnej między rodzicem a dzieckiem.
- Udzielanie instruktaży i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy
z dzieckiem. - Pomoc w przystosowaniu warunków domowych w środowisku domowym do potrzeb dziecka.
12. Zasady uczestnictwa w zajęciach:
- Zajęcia w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka odbywają się według ustalonego harmonogramu. Rodzice przyprowadzają dziecko na zajęcia punktualnie. Spóźnienie na zajęcia nie powoduje przedłużenia zajęć.
- Rodzice są zobowiązani do poinformowania terapeuty o nieobecności dziecka na zajęciach. Trzy kolejne nieusprawiedliwione nieobecności skutkują zakończeniem uczestnictwa w zajęciach WWRD w Poradni.
- Nie ma możliwości odrobienia zajęć, które się nie odbyły, z powodu nieobecności dziecka lub usprawiedliwionej nieobecności terapeuty.
- W zajęciach Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka uczestniczy dziecko zdrowe – bez oznak infekcji.
- Na zajęciach dziecko ma zmienione obuwie, a także wygodny strój.
13. W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem stosuje się przepisy Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017r. poz. 1635)
14. Niniejszy regulamin obowiązuje od 1 września 2020 roku.
Opracowanie: Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka