Propozycje ćwiczeń logopedycznych
ZABAWY LOGOPEDYCZNE
czyli jak inaczej bawić się z dzieckiem
Proponowane zabawy i ćwiczenia to jeden z pomysłów na spędzenie czasu z własnym dzieckiem. Ich celem jest stymulowanie rozwoju mowy poprzez ćwiczenia pamięci słuchowej, rytmu, ćwiczenia oddechowe oraz usprawniające aparat artykulacyjny.
Zanim jednak zaczniemy się bawić z dzieckiem pamiętajmy o tym, że:
- Dla dziecka to ma być zabawa! W związku z tym nie należy wykonywać więcej niż 1-2 ćwiczenia na raz.
- Dla dzieci, które mają wadę wymowy pewne zabawy są niewskazane! Na przykład dziecko z wymową międzyzębową nie powinno wykonywać ćwiczeń, w których język jest wysuwany z ust. Podobnie jest z naśladowaniem odgłosów zwierząt- rezygnujemy z naśladowania muchy i węża ( utrwala się zły wzorzec realizacji głoski).
- Poniższe ćwiczenia należy potraktować jako wskazówkę, dlatego nie bójmy się ich modyfikować!
ZABAWY SŁUCHOWE
- Rozpoznawanie różnych dźwięków z otoczenia- zwrócenie uwagi dziecku na nie, wyjaśnienie mu, z czym taki odgłos jest związany. Zabawy z wykorzystaniem kubeczków, butelek, garnków, pokrywek, pojemników z czymś sypkim,szczoteczki elektrycznej, szeleszczącej folii i papierów itp. Najpierw sprawdzamy z dzieckiem, jakie odgłosy wydają rzeczy i przedmioty wybrane do zabawy, następnie prosimy dziecko, aby się odwróciło i odgadywało usłyszane dźwięki, potem zamieniamy się rolami.
- Rozpoznawanie głosów zwierząt- najpierw naśladujemy odgłosy, następnie prosimy dziecko, żeby je rozpoznało. Możemy zamieniać się rolami. Możemy także przygotować razem z dzieckiem rysunki niektórych zwierząt lub wykorzystać gotowe obrazki np. z gier.Wykorzystując je będziemy mogli sprawdzić ile odgłosów zapamiętało po zabawie, Na przykład:
- Pies - hał, hał, hał
- Kot - miał, miał
- Kura - ko, ko, ko
- Koń – parskanie, ,,kląskanie” językiem
- Sowa – hu- hu
- Wilk – au………….
- Indyk - gul, gul, gul
- Owca – be….
- Koza – mee….
- Żaba – kum, kum, kum
- Bocian – kle, kle, kle
- Gąska – gę, gę, gę
- Zabawa w naśladowanie rytmu- wyklaskujemy lub wystukujemy rytm, a dziecko powtarza. Potem zamieniamy się rolami.( * - klaśnięcie ) . Oto przykłady:
- *
- * *
- * * *
- **
- ** *
- * **
- Możemy układać wzór rytmu z żetonów, klocków lub guzików
ZABAWY I ĆWICZENIA ODDECHOWE
- ,, Czarodziejska pałeczka”- sznuruje nam usta- sprawdzamy, czy dziecko jest w stanie oddychać przez nos i jak długo to robi.
- ,, Spacer po łące”- wciągamy powietrze nosem, zatrzymujemy i wypuszczamy nosem- wąchamy kwiatki.
- ,, Huśtanie misia na brzuszku” – przy wdechu przepona powinna się uwypuklić, przy wydechu powrócić do poprzedniego stanu. Wykonujemy to ćwiczenie w leżeniu.
- Zdmuchiwanie świecy- nabieramy powietrze nosem, dmuchamy ustami.
- Długie dmuchanie na płomień świecy- nabieramy powietrze nosem, dmuchamy ustami.
- Puszczanie baniek mydlanych przez słomkę.
- Oddychanie w połączeniu z ćwiczeniami gimnastycznymi.
- Dmuchanie na kuleczki z waty- ,, mecz”- 2 osoby naprzeciw siebie wbijają gole.
- Dmuchanie na serwetkę- zabawa w ,, ducha”- głowa odchylona w tył, kładziemy serwetkę na twarzy, robimy wdech nosem i mocny wydech ustami tak, aby serwetka poleciała do góry.
- Dmuchanie na inne drobne przedmioty- piórka, piłeczkę do ping-ponga itp.
- Przesuwanie różnych małych przedmiotów poprzez dmuchanie na nie przez słomkę.
- ,, Sadzenie kwiatków”, ,,odkurzacz” – zabawy polegają na zasysaniu przez słomkę małych kawałków papieru.
- ,, Gra” na flecie, glinianych ptaszkach, gwizdkach itp.
- Na wydechu długo wymawiamy samogłoski: a, e, o, i, u, y……………
UWAGA!
- Nie robimy tych ćwiczeń zbyt długo- może dojść do hiperwentylacji.
- Bawimy się w przewietrzonym pomieszczeniu.
- Pojemność płuc dziecka jest mniejsza niż dorosłego, więc, przy zabawach,, Kto dłużej będzie dmuchał, kto dłużej powie….- zawsze wygra dorosły.
ĆWICZENIA WARG I JĘZYKA
,, Balonik”- nadymanie policzków, usta ściągnięte, kiedy ,, przekłuwamy balonik palcami, pękają.
- ,, Dzióbek ptaszka- uśmiech żaby” – ściąganie zamkniętych warg i rozciąganie ich w szerokim uśmiechu.
- Całusy dla mamy- cmokamy ustami ułożonymi w dzióbek.
- Zabawa w rybkę- otwieranie i zamykanie warg.
- Zabawa siłaczy- napinanie warg w pozycji rozciągniętej, trzymamy przy tym pasek papieru ( z jednej strony dziecko- z drugiej my).
- Wyraźne wymawianie samogłosek: a, e, o, u, y, i.
- Chwytanie ustami chrupek lub drobnych cukierków z talerza.
- Parskanie wargami.
- ,, Zmęczony piesek”- język wysunięty na brodę- dyszymy jak pieski.
- Podnoszenie języka do nosa.
- Dotykanie czubkiem języka do kącików ust.
- Kląskanie językiem- naśladujemy jadącego konia, ważne- broda jest nieruchoma.
- Zlizywanie z talerzyka czekolady, miodu lub cukru.
Opracowała Julita Klimek -logopeda