Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Propozycje ćwiczeń logopedycznych

ZABAWY LOGOPEDYCZNE

czyli jak inaczej bawić się z dzieckiem

        Proponowane zabawy i ćwiczenia to jeden z pomysłów na spędzenie czasu z własnym dzieckiem. Ich celem jest stymulowanie rozwoju mowy poprzez ćwiczenia pamięci słuchowej, rytmu, ćwiczenia oddechowe oraz usprawniające aparat artykulacyjny.

Zanim jednak zaczniemy się bawić z dzieckiem pamiętajmy o tym, że:

  • Dla dziecka to ma być zabawa! W związku z tym nie należy wykonywać więcej niż 1-2 ćwiczenia na raz.
  • Dla dzieci, które mają wadę wymowy pewne zabawy są niewskazane! Na przykład dziecko z wymową międzyzębową nie powinno wykonywać ćwiczeń, w których język jest wysuwany z ust. Podobnie jest z naśladowaniem odgłosów zwierząt- rezygnujemy z naśladowania muchy i węża ( utrwala się zły wzorzec realizacji głoski).
  • Poniższe ćwiczenia należy potraktować jako wskazówkę, dlatego nie bójmy się ich modyfikować!

ZABAWY SŁUCHOWE

  1. Rozpoznawanie różnych dźwięków z otoczenia- zwrócenie uwagi dziecku na nie, wyjaśnienie mu, z czym taki odgłos jest związany. Zabawy z wykorzystaniem kubeczków, butelek, garnków, pokrywek, pojemników z czymś sypkim,szczoteczki elektrycznej, szeleszczącej folii i papierów itp. Najpierw sprawdzamy z dzieckiem, jakie odgłosy wydają rzeczy i przedmioty wybrane do zabawy, następnie prosimy dziecko, aby się odwróciło i odgadywało usłyszane dźwięki, potem zamieniamy się rolami.
  2. Rozpoznawanie głosów zwierząt- najpierw naśladujemy odgłosy, następnie prosimy dziecko, żeby je rozpoznało. Możemy zamieniać się rolami. Możemy także przygotować razem z dzieckiem rysunki niektórych zwierząt lub wykorzystać gotowe obrazki np. z gier.Wykorzystując je będziemy mogli sprawdzić ile odgłosów zapamiętało po zabawie, Na przykład:
  • Pies - hał, hał, hał
  • Kot - miał, miał
  • Kura - ko, ko, ko
  • Koń – parskanie, ,,kląskanie” językiem
  • Sowa – hu- hu
  • Wilk – au………….
  • Indyk - gul, gul, gul
  • Owca – be….
  • Koza – mee….
  • Żaba – kum, kum, kum
  • Bocian – kle, kle, kle
  • Gąska – gę, gę, gę
  1. Zabawa w naśladowanie rytmu- wyklaskujemy lub wystukujemy rytm, a dziecko powtarza. Potem zamieniamy się rolami.( * - klaśnięcie ) . Oto przykłady:
  • *
  • * *
  • *  *     *
  • **
  • ** *
  • * **
  • Możemy układać wzór rytmu z żetonów, klocków lub guzików

 

ZABAWY I ĆWICZENIA ODDECHOWE

  1. ,, Czarodziejska pałeczka”- sznuruje nam usta- sprawdzamy, czy dziecko jest w stanie oddychać przez nos i jak długo to robi.
  2. ,, Spacer po łące”- wciągamy powietrze nosem, zatrzymujemy i wypuszczamy nosem- wąchamy kwiatki.
  3. ,, Huśtanie misia na brzuszku” – przy wdechu przepona powinna się uwypuklić, przy wydechu powrócić do poprzedniego stanu. Wykonujemy to ćwiczenie w leżeniu.
  4. Zdmuchiwanie świecy- nabieramy powietrze nosem, dmuchamy ustami.
  5. Długie dmuchanie na płomień świecy- nabieramy powietrze nosem, dmuchamy ustami.
  6. Puszczanie baniek mydlanych przez słomkę.
  7. Oddychanie w połączeniu z ćwiczeniami gimnastycznymi.
  8. Dmuchanie na kuleczki z waty- ,, mecz”- 2 osoby naprzeciw siebie wbijają gole.
  9. Dmuchanie na serwetkę- zabawa w ,, ducha”- głowa odchylona w tył, kładziemy serwetkę na twarzy, robimy wdech nosem i mocny wydech ustami tak, aby serwetka poleciała do góry.
  10. Dmuchanie na inne drobne przedmioty- piórka, piłeczkę do ping-ponga itp.
  11. Przesuwanie różnych małych przedmiotów poprzez dmuchanie na nie przez słomkę.
  12. ,, Sadzenie kwiatków”, ,,odkurzacz” – zabawy polegają na zasysaniu przez słomkę małych kawałków papieru.
  13. ,, Gra” na flecie, glinianych ptaszkach, gwizdkach itp.
  14. Na wydechu długo wymawiamy samogłoski: a, e, o, i, u, y……………

UWAGA!

  • Nie robimy tych ćwiczeń zbyt długo- może dojść do hiperwentylacji.
  • Bawimy się w przewietrzonym pomieszczeniu.
  • Pojemność płuc dziecka jest mniejsza niż dorosłego, więc, przy zabawach,, Kto dłużej będzie dmuchał, kto dłużej powie….- zawsze wygra dorosły.

ĆWICZENIA WARG I JĘZYKA

 ,, Balonik”- nadymanie policzków, usta ściągnięte, kiedy ,, przekłuwamy balonik palcami, pękają.

  1. ,, Dzióbek ptaszka- uśmiech żaby” – ściąganie zamkniętych warg i rozciąganie ich w szerokim uśmiechu.
  2. Całusy dla mamy- cmokamy ustami ułożonymi w dzióbek.
  3. Zabawa w rybkę- otwieranie i zamykanie warg.
  4. Zabawa siłaczy- napinanie warg w pozycji rozciągniętej, trzymamy przy tym pasek papieru ( z jednej strony dziecko- z drugiej my).
  5. Wyraźne wymawianie samogłosek: a, e, o, u, y, i.
  6. Chwytanie ustami chrupek lub drobnych cukierków z talerza.
  7. Parskanie wargami.
  8. ,, Zmęczony piesek”- język wysunięty na brodę- dyszymy jak pieski.
  9. Podnoszenie języka do nosa.
  10. Dotykanie czubkiem języka do kącików ust.
  11.  Kląskanie językiem- naśladujemy jadącego konia, ważne- broda jest nieruchoma.
  12. Zlizywanie z talerzyka czekolady, miodu lub cukru.

Opracowała  Julita Klimek -logopeda