KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka klauzula informacyjna znajduje się w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Propozycje ćwiczeń logopedycznych

ZABAWY LOGOPEDYCZNE

czyli jak inaczej bawić się z dzieckiem

        Proponowane zabawy i ćwiczenia to jeden z pomysłów na spędzenie czasu z własnym dzieckiem. Ich celem jest stymulowanie rozwoju mowy poprzez ćwiczenia pamięci słuchowej, rytmu, ćwiczenia oddechowe oraz usprawniające aparat artykulacyjny.

Zanim jednak zaczniemy się bawić z dzieckiem pamiętajmy o tym, że:

  • Dla dziecka to ma być zabawa! W związku z tym nie należy wykonywać więcej niż 1-2 ćwiczenia na raz.
  • Dla dzieci, które mają wadę wymowy pewne zabawy są niewskazane! Na przykład dziecko z wymową międzyzębową nie powinno wykonywać ćwiczeń, w których język jest wysuwany z ust. Podobnie jest z naśladowaniem odgłosów zwierząt- rezygnujemy z naśladowania muchy i węża ( utrwala się zły wzorzec realizacji głoski).
  • Poniższe ćwiczenia należy potraktować jako wskazówkę, dlatego nie bójmy się ich modyfikować!

ZABAWY SŁUCHOWE

  1. Rozpoznawanie różnych dźwięków z otoczenia- zwrócenie uwagi dziecku na nie, wyjaśnienie mu, z czym taki odgłos jest związany. Zabawy z wykorzystaniem kubeczków, butelek, garnków, pokrywek, pojemników z czymś sypkim,szczoteczki elektrycznej, szeleszczącej folii i papierów itp. Najpierw sprawdzamy z dzieckiem, jakie odgłosy wydają rzeczy i przedmioty wybrane do zabawy, następnie prosimy dziecko, aby się odwróciło i odgadywało usłyszane dźwięki, potem zamieniamy się rolami.
  2. Rozpoznawanie głosów zwierząt- najpierw naśladujemy odgłosy, następnie prosimy dziecko, żeby je rozpoznało. Możemy zamieniać się rolami. Możemy także przygotować razem z dzieckiem rysunki niektórych zwierząt lub wykorzystać gotowe obrazki np. z gier.Wykorzystując je będziemy mogli sprawdzić ile odgłosów zapamiętało po zabawie, Na przykład:
  • Pies - hał, hał, hał
  • Kot - miał, miał
  • Kura - ko, ko, ko
  • Koń – parskanie, ,,kląskanie” językiem
  • Sowa – hu- hu
  • Wilk – au………….
  • Indyk - gul, gul, gul
  • Owca – be….
  • Koza – mee….
  • Żaba – kum, kum, kum
  • Bocian – kle, kle, kle
  • Gąska – gę, gę, gę
  1. Zabawa w naśladowanie rytmu- wyklaskujemy lub wystukujemy rytm, a dziecko powtarza. Potem zamieniamy się rolami.( * - klaśnięcie ) . Oto przykłady:
  • *
  • * *
  • *  *     *
  • **
  • ** *
  • * **
  • Możemy układać wzór rytmu z żetonów, klocków lub guzików

 

ZABAWY I ĆWICZENIA ODDECHOWE

  1. ,, Czarodziejska pałeczka”- sznuruje nam usta- sprawdzamy, czy dziecko jest w stanie oddychać przez nos i jak długo to robi.
  2. ,, Spacer po łące”- wciągamy powietrze nosem, zatrzymujemy i wypuszczamy nosem- wąchamy kwiatki.
  3. ,, Huśtanie misia na brzuszku” – przy wdechu przepona powinna się uwypuklić, przy wydechu powrócić do poprzedniego stanu. Wykonujemy to ćwiczenie w leżeniu.
  4. Zdmuchiwanie świecy- nabieramy powietrze nosem, dmuchamy ustami.
  5. Długie dmuchanie na płomień świecy- nabieramy powietrze nosem, dmuchamy ustami.
  6. Puszczanie baniek mydlanych przez słomkę.
  7. Oddychanie w połączeniu z ćwiczeniami gimnastycznymi.
  8. Dmuchanie na kuleczki z waty- ,, mecz”- 2 osoby naprzeciw siebie wbijają gole.
  9. Dmuchanie na serwetkę- zabawa w ,, ducha”- głowa odchylona w tył, kładziemy serwetkę na twarzy, robimy wdech nosem i mocny wydech ustami tak, aby serwetka poleciała do góry.
  10. Dmuchanie na inne drobne przedmioty- piórka, piłeczkę do ping-ponga itp.
  11. Przesuwanie różnych małych przedmiotów poprzez dmuchanie na nie przez słomkę.
  12. ,, Sadzenie kwiatków”, ,,odkurzacz” – zabawy polegają na zasysaniu przez słomkę małych kawałków papieru.
  13. ,, Gra” na flecie, glinianych ptaszkach, gwizdkach itp.
  14. Na wydechu długo wymawiamy samogłoski: a, e, o, i, u, y……………

UWAGA!

  • Nie robimy tych ćwiczeń zbyt długo- może dojść do hiperwentylacji.
  • Bawimy się w przewietrzonym pomieszczeniu.
  • Pojemność płuc dziecka jest mniejsza niż dorosłego, więc, przy zabawach,, Kto dłużej będzie dmuchał, kto dłużej powie….- zawsze wygra dorosły.

ĆWICZENIA WARG I JĘZYKA

 ,, Balonik”- nadymanie policzków, usta ściągnięte, kiedy ,, przekłuwamy balonik palcami, pękają.

  1. ,, Dzióbek ptaszka- uśmiech żaby” – ściąganie zamkniętych warg i rozciąganie ich w szerokim uśmiechu.
  2. Całusy dla mamy- cmokamy ustami ułożonymi w dzióbek.
  3. Zabawa w rybkę- otwieranie i zamykanie warg.
  4. Zabawa siłaczy- napinanie warg w pozycji rozciągniętej, trzymamy przy tym pasek papieru ( z jednej strony dziecko- z drugiej my).
  5. Wyraźne wymawianie samogłosek: a, e, o, u, y, i.
  6. Chwytanie ustami chrupek lub drobnych cukierków z talerza.
  7. Parskanie wargami.
  8. ,, Zmęczony piesek”- język wysunięty na brodę- dyszymy jak pieski.
  9. Podnoszenie języka do nosa.
  10. Dotykanie czubkiem języka do kącików ust.
  11.  Kląskanie językiem- naśladujemy jadącego konia, ważne- broda jest nieruchoma.
  12. Zlizywanie z talerzyka czekolady, miodu lub cukru.

Opracowała  Julita Klimek -logopeda